دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.
اين خدمات بايد تا حد امكان محترمانه، صادقانه، عادلانه، سريع و فارغ از تبعیض باشد.
شرائط خاص بیمار )ناشنوا، کودک، زبان بیگانه (درنظرگرفته شود.
مبتني بر دانش روز، منافع بیمار و امكانات و شرايط مناسب و بدور از درد و رنج باشد.
در شرايط اورژانس فارغ از الزام به تامین هزينه و يا، همراه با فراهمسازی زمینه انتقال به مراکز مناسب ديگر باشد .
2 . اطلاعات باید به نحو مطلوب و به ميزان کافی در اختيار بيمار قرار گيرد.
هزينه های احتمالي- بیمه هاي تحت پوشش-
نام و مسئولیت اعضای کادر درمان
مفاد منشور حقوق بيمار
نقاط ضعف، قوت و عوارض احتمالي روش درمان و توضيح در خصوص درمان هاي جايگزين
نحوه دسترسي به پزشک معالج- آموزش های لازم در ارتباط با بيماری
تصوير اطلاعات ثبت شده در پروندها
3 . حق انتخاب و تصميم گیری آزادانه بيمار باید محترم شمرده شود
درخواست براي انتخاب پزشک معالج و انجام ان در صورت امکان
انتخاب مرکز خدمات دهنده امور تشخيصي و درماني و نظرخواهي از پزشک دوم به عنوان مشاور
قبول يا رد درمان پیشنهادی پس از اگاهي غير از موارد اورژانسي به صلاحديد پزشك
زمان کافي جهت تصمیم گیری و انتخاب، در صورت عدم وجود خطر
4 .اصل رازداری و احترام به حریم خصوصی بيمار رعایت شود.
بايد به حريم خصوصي بیمار احترام گذاشته شود و امكانات لازم بدين منظور فراهم شود.
فقط بیمار، گروه درماني و افراد قانوني مجاز، حق دسترسي به اطلاعات بیمار را دارند .
همراهي فرد معتمد در مراحل تشخیصي حق بیمار است مگر اين كه خلاف ضرورت پزشكي باشد .
5 . دسترسی به نظام کارا مد رسيدگی به شکایات حق بيمار است
بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود، بدون اختلال در کیفیت خدمات دريافتي به مقامات ذيصلاح شكايت کند و از نتايج شكايت خود در مراجع ذيصلاح اگاه و پس از رسيدگي از همان طريق مطلع گردد